متن دلخواه شما
خواص گلاب مضرات طبع طریقه مصرف عرق روغن بخور بارداری دمنوش چای خواص گلاب
جمعه 12 آذر 1395 ساعت 10:43 | بازدید : 334 | نوشته ‌شده به دست asresalamati | ( نظرات )

گلاب یا عرق گل رز یا عرق گل محمدی در ایران طرافداران فراوانی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.از گلاب در طب سنتی در بسیاری از کشورهای جهان برای درمان افسردگی ، درمان مشکلات جنسی، درمان برخی از عفونت ها ، مرطوب سازی پوست ، افزایش انرژی روزانه ، درمان مشکلات کبدی و معده و … استفاده می شود.

خواص گلاب برای افسردگی استرس اعصاب لاغری پوست و مو

مهمترین اجزاء تشکیل دهنده گلاب عبارتنداز : اتانول ، فارنزول ، stearoptene ، متل اوژنول ، فنیل استالدهید و… است.در ادامه این مطلب به برخی از مهمترین خواص گلاب اشاره می کنم.
خواص گلاب

– به سم زدایی و پاک سازی خون کمک می کند
– به پاکسازی و افزایش سلامت کبد کمک می کند
– مشکلات معده را درمان می کند
– مشکلات کیسه صفرا را کاهش می دهد
– برای مشکلات رحم مفید است
– به تعادل هورمونی بدن کمک می کند
– گردش خون را افزایش می دهد
– فشار خون را کاهش می دهد

گلاب برای اعصاب

خواص گلاب

گلاب برای اعصاب

گلاب مفرح و شادی‌آور بوده، اعصاب را آرام می‌کند و مقوی قلب است.
برای درمان افسردگی

گلاب می تواند قدرت ذهن را افزایش داده و خاصیت ضد افسردگی دارد.از گلاب می توان برای درمان افسردگی حاد در کنار داروهای شیمیایی استفاده کرد.برای این منظور می توانید گلاب را با آب مخلوط کرده و بنوشید. همچنین می توانید گلاب را در هوای اتاق اسپری کنید.
به کاهش درد قاعدگی کمک می کند

در آزمایشاتی که در سال 2005 انجام شده است ، تاثیر عرق گل محمدی برای کاهش دردهای قاعدگی مورد تایید قرار گرفته است.حدود 50 درصد از زنان در زمان قاعدگی علائمی مانند درد کمر و پشت ، شکم درد ، افسردگی ، اسهال ، تهوع و استفراغ ، خستگی و بی حالی ، سردرد و … دارند که این عرق می تواند بسیاری از این علائم را کاهش دهد.

طریقه مصرف برای کاهش درد پریود

برای این منظور می توانید یک هفته قبل از شروع قاعدگی ، روزانه دوبار به هر طریقی ، این عرق گیاهی را بنوشید.می توانید به چای خود اضافه کنید و یا با گلاب شربت درست کرده و بنوشید.توجه داشته باشید که نباید بیش از روزانه دو الی سه بار بنوشید و بعد از یک هفته باید مصرف را قطع کنید.
برای پوست مفید است

این عرق گیاهی سرشار از ویتامین های A و E است و می تواند به روشن شدن پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک کند.در بسیاری از محصولات بهداشتی که برای سلامت پوست تولید می شود ، از اسانس گل رز استفاده می کنند.

همچنین این عرق دارویی حاوی ویتامین C است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند برای سلامت پوست مفید باشد.نوشیدنی های حاوی عرق گل محمدی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به تولید کلاژن در پوست کمک می کند.

نحوه مصرف گلاب برای سلامت پوست

نوشیدن نوشیدنی های حاوی گلاب می تواند برای پوست مفید باشد.همچنین می توانید دو قاشق چای خوری گلاب را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و به عنوان کرم پوست استفاده کنید.
گلودرد را کاهش می دهد

مصرف این عرق گیاهی می تواند گلودرد را کاهش داده طبع گلاب و به درمان سایر علائم سرماخوردگی کمک کند.گلاب دارای ویتامین C است که خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد و می تواند برای درمان سریع تر سرماخوردگی مفید باشد.

همچنین منبع خوبی از ویتامین B1، B2 و K و تانن هاست که برای کاهش التهاب عمومی بدن می تواند مفید باشد. برای استفاده از این خاصیت می توانید کمی گلاب را به آب ولرم اضافه کرده و روزی دوبار قرقره کنید.

همچنین نوشیدن شربت و یا دم نوش گل محمدی هم می تواند برای درمان سرماخوردگی مفید باشد .
به درمان مشکلات گوارشی و هضم کمک می کند

گلاب می تواند برای درمان مشکلات گوارشی بسیار مفید باشد.این داروی گیاهی با تحریک تولید صفرا می تواند هضم چربی های مواد غذایی را بهبود بخشد.برخی از محققان اعتقاد دارند این عرق گیاهی می تواند باکتری های مفید موجود در روده را افزایش دهد .

پکتین موجود در عرق گل محمدی می تواند باعث کاهش جذب چربی شده و میزان دفع آن را از روده افزایش دهد.در طب سنتی هند از گلاب برای درمان اسهال استفاده می شود.
می تواند استرس را کاهش دهد

بوی گل رز می تواند به سرعت استرس و اضطراب را کاهش دهد.همچنین از گلاب می توان برای درمان افسردگی نیز استفاده کرد.برای این منظور علاوه بر استفاده خوراکی از این عرق ، می توانید آن را در هوای اتاق ، اسپری کنید.
به درمان عفونت های ادراری کمک می کند

عفونت های دستگاه ادراری بسیار شایع و دردناک هستند.گلاب خاصیت دیورتیک دارد و می تواند به درمان عفونت های ادراری کمک کند.این عرق گیاهی خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی و آنتی اکسیدانی دارد و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. برای این منظور می توانید روزی 3 فنجان چای همراه با گلاب بنوشید.

همچنین برخی از محققان اعتقاد دارند که نوشیدنی های حاوی گل رز می تواند برای سلامت کلیه ها مفید بوده و از سنگ کلیه جلوگیری کند.کاهش درد و التهاب دستگاه ادراری ، از دیگر خاصیت های عرق گل رز است .

 


سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند



گلاب سرشار از ویتامین C است و می تواند مقاومت بدن را در مقابل انواع بیماری ها و حتی انواع سرطان ها افزایش دهد.همچنین این داروی گیاهی خاصیت آرامبخش دارد و می تواند هورمون های بدن را متعادل کند.
به کاهش علائم آرتروز کمک می کند

یکی از رایج ترین دلایل ناتوانی های حرکتی در جهان ، مشکلات مفصلی و آرتروز است .بیش از 100 نوع بیماری مختلف وجود دارد که می تواند منجر به ناراحتی های مفصلی شود.

در یک مطالعه در سال 2015 ، تاثیر گلاب در برابر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مورد بررسی قرار گرفت .در این آزمایش مشخص شد که گلاب می تواند بدون عوارض جانبی ، درد و التهاب مفصلی را کاهش داده و حتی باعث افزایش گردش جریان خون در اطراف مفصل شود.

همچنین به عنوان یک دیورتیک طبیعی می تواند آب انباشته شده در محل التهاب را کاهش داده و باعث کاهش درد شود.برای استفاده از این خاصیت می توانید هم بصورت نوشیدنی از این داروی طبیعی استفاده کنید و هم از روش زیر می توانید استفاده کنید.

دو قاشق چای خوری گلاب را با روغن نارگیل و دو قطره اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده بر روی مفصل دردناک بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.
می تواند برای کاهش وزن مفید باشد

این عرق گیاهی به دلیل افزایش قدرت هضم بدن و کاهش میزان جذب چربی ها می تواند در دراز مدت به لاغری و تناسب اندام کمک کند.

  خواص ماسک گلاب برای پوست مو جوش و چاقی صورت

گلاب ضد سرطان
گلاب در بارداری

در دوران بارداری شما به هیچ عنوان مجاز به استفاده دارویی از گیاهان نیستید و قبل از هرگونه اقدام باید با پزشک خود مشورت کنید. تحقیقات نشان داده است که گلاب برای مادر و جنین در بارداری ضرری ندارد و حتی می تواند مفید هم باشد.

گلاب حاوی ویتامین C ، ویتامین E، سلنیوم، منگنز، ویتامین های گروه B، منیزیم و پتاسیم است. این ترکیبات می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین بسیار مفید باشند.

همچنین این داروی گیاهی می تواند برخی از مشکلات دوران بارداری را کاهش دهد.برای مثال مشکلاتی مانند : تهوع و استفراغ ، یبوست ، استرس و اضطراب ، بی خوابی و …

برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطلب خواص گلاب در بارداری را در سایت ما مطالعه کنید.
ضد سرطان است

برخی از محققان ادعا می کند که مصرف عرق گل محمدی می تواند از جهش های ژنتیکی منجر به سرطان ، جلوگیری کند.گل رز حاوی آنتوسیانین است که خاصیت ضد سرطان دارد.

گلاب حاوی آنتی اکسیدان هایی با نام EGCG، کاتچین و پلی فنل ها است که می تواند رادیکال های آزاد را در بدن کاهش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کم کند.

برای استفاده از این خاصیت گل رز توصیه می شود بجای استفاده از گلاب ، گلبرگ های گل رز را تهیه کرده و آنها را در یک لیوان آب ولرم قرار دهید و بعد از 24 ساعت ، آب این گل برگ ها را بنوشید.رنگدانه های موجود در گلبرگ ها و مواد موثر آنها وارد آب شده و آب را به رنگ قرمز و یا صورتی سیر در میاورند که این آب گل رز می تواند بسیار قدرتمندتر و موثرتر از گلاب باشد.
باعث افزایش میل جنسی می شود

بوی عرق گلاب و مصرف نوشیدنی های حاوی آن می تواند باعث افزایش میل جنسی شود.برای این منظور هم توصیه می شود بجای گلاب از روش زیر استفاده کنید.

گلبرگ های گل رز را تهیه کرده و با قیچی کمی ریز کنید. آنها را در یک لیوان آب ولرم بریزید و در یخچال به مدت 12 ساعت قرار دهید.سپس آن را صاف کرده و آب خوشرنگ و خوش طعم به دست آمده را بنوشید.می توانید کمی هم عسل طبیعی به آن اضافه کنید.از این روش می توانید 2 بار در روز استفاده کنید.

همچنین اسپری کردن این آب خوشرنگ در هوای اتاق نیز می تواند برای درمان سرد مزاجی بسیار مفید باشد. با ترکیب این دو روش ذکر شده می توانید علاوه بر افزایش میل جنسی ، مشکل نعوظ را نیز درمان کنید.
خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد

مضرات گلاب

اگر دچار خونریزی شدید در دوران قاعدگی هستید می توانید از گل رز برای منظم کردن و متعادل کردن خونریزی پریود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید جزییات بیشتری بدانید بد نیست نگاهی به مقاله های شربت گلاب و دمنوش گلاب داشت باشید.
تداخل دارویی گلاب

گلاب در مصرف کم و معمولی ، تداخل دارویی خاصی ایجاد نمی کند ولی اگر به صورت دارویی و به میزان زیاد مصرف شود ممکن است باعث بروز تداخل دارویی شود. در این مورد حتما باید با پزشک و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. برخی از تداخلات گلاب عبارتنداز :

با داروهای دقیق کننده خون مانند وارفارین ، آسپرین و پلاویکس
با داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل و آتنولول
با داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی
و …

نکات بیشتر :

قبل از استفاده دارویی از گلاب باید مطمئن شوید که به گل رز حساسیت ندارید.

حتما از عرق طبیعی و اصل استفاده کنید.

توصیه می شود بجای عرق از آب گل رز استفاده کنید که در بند 13 توضیح داده شده است.

این سایت هیچ مسئولیتی در مورد خود درمانی ندارد.قبل از هرگونه استفاده دارویی ، با پزشک خود مشورت کنید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جمعه 12 آذر 1395 ساعت 10:43 | بازدید : 283 | نوشته ‌شده به دست asresalamati | ( نظرات )

 فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب از آن می باشد. گلاب از گیاهی با نام Rosa damascene گرفته می شود، که یکی از گونه های گل رز است. این گونه گیاهی به فراوانی در ایران کشت داده می شود و با نام گل محمدی مشهور است. گل رز در اکثر نقاط دنیا به عنوان پادشاه گل ها شناخته می شود. عصاره این گیاه علاوه بر صنعت عطرسازی، اثرات درمانی هم دارد و دارای ترکیبات مفیدی چون ترپن ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین ها و... است و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و... می باشد.
نوشیدن گلاب چه فوایدی دارد؟

1. مصرف گلاب به صورت خوراکی باعث آب رسانی به پوست از درون می شود. درنتیجه ظاهر پوست را سالم و شفاف نشان می دهد.
همچنین بخوانید :
خواص تخم شربتی برای سلامتی و زیبایی

2. گلاب دارای اثرات ضد پیری است و مصرف مداوم آن باعث کاهش چین و چروک های پوست، روشن کردن لکه های تیره و بستن منافذ باز پوست می شود.

3. استفاده از گلاب به صورت خوراکی و نیز بوییدن آن، باعث بهبود خلق و خو می شود و حالت های اضطراب و افسردگی را تسکین می دهد.

4. برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و سایر بیماری های دستگاه تنفسی گلاب کاربرد دارد. همچنین می توان از آن به عنوان شربت سرفه و نیز برای درمان رفلاکس استفاده نمود.

مصرف گلاب به صورت خوراکی باعث آب رسانی به پوست از درون می شود. درنتیجه ظاهر پوست را سالم و شفاف نشان می دهد

5. مصرف مداوم گلاب باعث بهبود بیماری های دستگاه گوارش مانند بهبود هضم معدی، کاهش نفخ، دردهای شکمی و یبوست می شود و می توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد.
همچنین بخوانید :
روش صحیح استفاده از گلاب برای زیبایی و جوانی

6. گلاب در درمان التهاب های پوستی، آلرژی و بهبود زخم ها مؤثر است.

7. گلاب همچنین باعث کاهش قند خون می شود.

8. دم کرده گلاب برای آبرسانی به بدن مفید است، طبع معتدلی دارد و در فصل تابستان باعث خنکی می شود.
اثرات گلاب بر چشم

گلاب تازه را می توانید به عنوان قطره چشمی استفاده کنید. زیرا باعث پیشگیری و درمان لکه های تیره در چشم و پف کردگی چشم می شود. همچنین برای تمیز کردن و خنک کردن چشم، ترکیبات طبیعی بی نظیری دارد.
تأثیر گلاب بر پوست

گل محمدی و گلاب دارای ترکیباتی است که برای محافظت از پوست مناسب می باشند. پوست را نرم می کند و درخششی سالم و طبیعی را برایتان به ارمغان می آورد. ترکیبات آنتی اکسیدانی گلاب باعث قوی شدن سلول های پوست و القای تولید مثل در سلول های بافت پوستی می شود. گلاب دارای ویتامین های A,C,E,B است. در زیر تأثیرات گلاب بر روی پوست را فهرست وار عنوان می کنیم.

1. به جای بسیاری از پاک کننده های شیمیایی می توانید از گلاب استفاده کنید.
همچنین بخوانید :
گل همیشه بهار و این همه خواص طلایی برای زیبایی و سلامتی

2. گلاب باعث متعادل کردن PH پوست می شود.

3. برای درمان اگزما، التهاب پوستی و آکنه و نیز اسکار، بریدگی ها و زخم ها می توان از گلاب به صورت موضعی استفاده نمود.
,خواص گلاب,گلاب,فواید گلاب

4. گلاب مرطوب کننده، نرم کننده، خنک کننده، هیدراته کننده و بازسازی کننده پوست است.

5. برای رنگ دهی طبیعی به لب ها می توان از گلبرگ های گل محمدی استفاده نمود.

6. از گلاب به عنوان تونر در درمان آفتاب سوختگی می توان کمک گرفت.

7. اثرات ضدباکتریال و ضد قارچی گلاب بر روی پوست به اثبات رسیده است.

8. اثرات تغذیه کننده و مرطوب کننده گلاب باعث افزایش کیفیت موها می شود.
آیا خوردن گلاب عوارض جانبی دارد؟

گلاب صنعتی که در سوپرمارکت ها به فروش می رسد، به علت قیمت پایین تر و دسترسی آسان تر بیشتر خریداری می شود. این نوع گلاب به علت دارا بودن مواد افزودنی و نگهدارنده ها ممکن است عوارضی داشته باشد.

مصرف مداوم گلاب باعث بهبود بیماری های دستگاه گوارش مانند بهبود هضم معدی، کاهش نفخ، دردهای شکمی و یبوست می شود و می توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد

به عنوان نمونه مشکلات گوارشی در صورت مصرف گلاب صنعتی مشاهده شده است. در نتیجه نوشیدن آن توصیه نمی شود. ولی مصرف گلاب طبیعی در مقادیر کم (مثلاً 2-3 قاشق غذاخوری) مشکلی ایجاد نمی کند و فواید متعددی دارد. البته برخی مطالعات مصرف گلاب تا 2 فنجان در روز را بی خطر عنوان می کنند.
طرز تهیه جوشانده گلاب

برای تهیه جوشانده گلاب یک مشت از گل های محمدی را در آب جوش بریزید و بگذرید 10 دقیقه بجوشد. سپس آن را صاف کنید. و مصرف نمایید. در صورت استفاده از گلبرگ های صورتی و قرمز گل محمدی، جوشانده معطرتری خواهید داشت.
تهیه گلاب در خانه

گل های محمدی را تازه تازه بچینید. گل برگ های آن را جدا کرده و سپس بشویید. آن ها را در ظرفی بریزید و آن قدر آب مقطر در آن بریزید تا در آن غوطه ور شود. این ترکیب را روی حرارت خیلی ملایم بگذارید تا بجوشد. آن قدر بجوشد تا حجم آب نصف شود و گل ها کاملاً سفید شوند و رنگ خود را به آب بدهد. یا اینکه بگذارید ترکیب آب مقطر و گل های محمدی برای مدت 2 روز در ظرف شیشه ای جلوی نور خورشید خیس بخورد. سپس عصاره به دست آمده را سرد کنید و آن را صاف نمایید و درون یک بطری تمیز بریزید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آخرین عناوین مطالب